Defensa de la tesi doctoral de Narcisse Jupkep

Tesis  -

Durant la tarda del dimarts, 28 de febrer de 2023, es va celebrar la defensa de la tesi de doctorat: Impacto de la economía lingüística en la interpretación, comprensión y competencia comunicativa del estudiantado camerunés en clases de grado (licence) en lengua española, presentada pel doctorand Narcisse Jupkep i dirigida per la Dra. Sandra Iglesia Martín. La tesi es va portar a terme al Departament de Filologies Romàniques, en el marc del Programa de Doctorat en Estudis Humanístics de la Universitat Rovira i Virgili. El tribunal de la tesi va tenir com a presidenta a la Dra. Maria Isabel Gibert Escofet del Departament de Filologies Romàniques de la URV, com a secretària a la Dra. Dolores Barbazán de Columbia University i com a vocal a la Dra Luminita Tunsoiu de la Universitat Babes-Bolyai, Cluj-Napoca (Romania).

RESUM

Aquesta investigació s'insereix en l'àmbit d'ensenyament-aprenentatge de l'espanyol a les universitats cameruneses. L'objectiu principal consisteix a demostrar després del mesurament i l'anàlisi la competencia dels estudiants en relació amb l'economia lingüística, la necessitat de reunir els procediments econòmics al voltant d'una materia al cicle de "Licence" en llengua española a les univertats cameruneses i oferir orientacions pedagogiques-i didactiques per a la seva inclusió al programa de "Licence" en epanyol. Els objectius específics de la investigación són: a) Resaltar els procedimentseconòmics presents en els materials de classe, en particular, i els més generalitzats en la llengua española, en general, amb la finalitat d'incloure'ls al programa de formació de la carrera d'espanyol al cicle de "Licence" a les universitats cameruneses; b) Demostrar que els recursos econòmics mal utilitzats, d'una banda, i desconguts, de l'altra, afavoreixen construccions ambigúes i la dificultat interpretativa. O, el que és el mateix, analitzar l'impacte de l'ús dels procediments esmentats en la competencia comunicativa de l'estudiant camerunés; c) Assegurar-se que els professors de llengua i de lingüística españoles dediquen clases a la tendencia a l'economia del llenguatge; d) Esbrinar el coneixement de l'economia lingüística i dels seus procediments a partir del test i del qüestionari dirigits a l'estudiant i, en definitiva, e) Proporcionar elements per al reajustament i l'harmonització dels programes de formació de la carrera española primer cicle de l'ensenyament universitari al Camerun. Aquest estudi qu'hem dut a terme és exploratori, descriptiu i explicatiu amb enfocaments qualitatiu i quantitatiu. Després d'una anàlisi exhaustiva des d'una perspectiva teòrica, el treball de camp es basa en un corpus i l'enquesta. Parlant del corpus l'hem constituït a partir dels suports de clases i hem observat que la presencia dels procediments econòmics 'es més que considerable. Tot i això, les dades obtingudes de l'enquesta (test i qüestionaris) indiquen que les clases centrades en l'economia lingüística són gairebé inexistents, encara que el professorat enquestat afirma dedicar aspectos de les seves clases a la noció que examinem. Aquets treball constitueix una contribució per a l'àrea d'ensenyament-aprenentatge de la lingüística española no només al Camerun, sinó també a altres universitats on el concepte "economia lingüística" no forma part dels programes de formació. Us suggerim que els recursos econòmics s'integrin als programes de formació per tal de reforçar les capacitats de comprensió i d'interpretació de textos, de capital importancia per millorar la competencia comunicativa.

Paraules clau: Economia lingüística; competència comunicativa; procediments antieconòmics; construccions analítiques i sintètiques; equivalència; equifuncionalitat; reducció; simplicació; substituts; el·lipsi; abreviacions.